Algemeen yoga advies

Attitude
Het is aan te raden om een serieuze houding tegenover Yoga aan te nemen. Yoga is geen gymnastiek, aerobics of enig andere sport. Het is een accurate empirische wetenschap van persoonlijke ontwikkeling. Het kan je confronteren met de fundamentele vragen van jouw leven, de mensheid en het universum waar we in leven. Yoga garandeert je de nodige stappen naar een gelukkig leven, het ontwikkelen van je innerlijke wereld en ook om dichterbij de krachten van de natuur te komen. In de hoogste vorm kan Yoga je meester maken van je lot en kennis geven van de absolute waarheid. Mede om die reden focus je tijdens Yoga intensief op wat je doet en probeer je open te staan om te leren voelen.

Beginners problemen
Wanneer je voor het eerst Yoga gaat doen en met energie gaat werken, maak je tegelijkertijd je nadis (energiebanen) schoon. Omdat je nog niet gewend bent energie te voelen, kan het zijn dat je deze energetische waarnemingen nog niet ervaart. Toch kunnen door dit schoonmaakproces ongemakken opkomen zoals misselijkheid, duizigheid, trillingen in het lichaam, minder fijne emoties, etc. Dit worden in Yoga ‘reinigings reacties’ genoemd. Je bent namelijk je lichaam dieper aan het reinigen dan de meeste mensen doen (we reinigen normaliter alleen aan de buitenkant). Dit is volstrekt normaal en een goed teken. Je haalt onzuiverheden uit je lichaam, die je niet langer bij je hoeft te dragen.
Wees ervan bewust dat de Yoga oefeningen spierpijn met zich mee kunnen brengen, vooral als je geen fysieke activiteit bent gewend. Wanneer je dit punt bent gepasseerd, zul je kracht en vitaliteit kunnen ervaren.

Gezondheid
Als je met Yoga begint om een speciale reden, laat het mij weten. Dan kan ik met je meedenken of Yoga geschikt voor jou is. Vooraf laat ik iedere nieuwe Yoga student een gezondheidsformulier invullen, om een goed beeld van jou en je gezondheid te krijgen. Mocht je (geestelijke of lichamelijke)gezondheid veranderen als je al lessen bij mij volgt, breng mij hiervan op de hoogte.

Zelf thuis Yoga oefenen?
Wanneer je gaat overwegen om thuis je Yoga oefeningen te starten, kun je mij vragen om met je mee te denken wat een goed programma voor je is. Mocht je hiervoor meer tijd willen dan de beschikbare tijd in de lessen, dan kun je voor “individuele begeleiding” kiezen.

Algemene aanbevelingen
Het is zeer aan te raden om Yoga te beoefenen op een lege maag (ca. 2 uur nadat je hebt gegeten). Dit wordt benadrukt in alle traditionele teksten en is essentieel voor veilige resultaten. Laat na de Yoga les ten minste een ½ uur tussen de les en je volgende maaltijd. Ook is het aan te raden om een ½ uur ertussen te laten voordat je gaat douchen. Daarnaast is aan te raden om alle metalen objecten zoals; brillen, horloges, sieraden, haarspelden, etc. te verwijderen omdat metaal subtiele energiëen kan verstoren. Vermijd het dragen van synthetische kleding omdat deze kleding de energie tegen kan houden waarmee je in verbinding probeert te komen. Het is aan te raden om comfortable natuurlijke kleding te dragen zoals katoen, linnen, etc.

In de Yoga les doen we de oefeningen in een bepaalde volgorde, dit zorgt voor balans. Het veranderen van de volgorde kan het tegenovergestelde effect hebben en wordt daarom afgeraden. Ook geldt dat als je thuis gaat oefenen je NOOIT de warm-up oefeningen overslaat en de afsluitende relaxatie. Dit laatste is van belang.